06-07-2010
STP cele mai bune servicii din tara?
Iata cum putem avea transport local civilizat!

La Alba Iulia, operatorul de transport si-a cumparat autobuze noi acum un an. In statii au fost instalate panouri care anunta timpul de asteptare pentru fiecare mijloc de transport. Cu un bilet de 1,8 lei, cit costa o calatorie la Iasi, se poate circula timp de o ora cu oricite autobuze. Sistemul de ticketing este functional, in timp ce iesenii nu reusesc nici macar sa organizeze o licitatie.

Iasul se poate "mindri" cu 50 de autobuze din Belarus si 150 tramvaie vechi de o jumatate de secol. Acestea circula dupa cum le e norocul, timpul de asteptare in statie fiind o necunoscuta pentru orice pasager. La Alba Iulia, operatorul de transport si-a cumparat autobuze noi acum un an. In statii au fost instalate panouri care anunta timpul de asteptare pentru fiecare mijloc de transport. Cu un bilet de 1,8 lei, cit costa o calatorie la Iasi, se poate circula timp de o ora cu oricite autobuze. Sistemul de ticketing este functional, in timp ce iesenii nu reusesc nici macar sa organizeze o licitatie u la Alba Iulia insa, operatorul de transport este privat 100%. Cum au reusit edilii de acolo?

Alba Iulia se poate lauda cu un sistem de transport probabil cel mai bine pus la punct din tara. Spre deosebire de Iasi, in Alba Iulia este deja functional sistemul de ticketing, calatorii folosesc cartele magnetice asemanatoare cardurilor bancare, iar un bilet este valabil o ora, pe orice traseu. Totul functioneaza aproape ca in Elvetia.

Cum arata un transport public modern

Locuitorii din Alba Iulia au la dispozitie un transport in comun la nivel occidental: autobuze noi, afisaje electronice in statii care le arata timpul ramas pina la sosirea mijlocului de transport, in loc de bilete pot fi folosite carduri magnetice. Desi pretul unui bilet cu o calatorie este acelasi ca la Iasi, conditiile sint incomparabile. Inca din 2007, in Alba Iulia a fost implementat un sistem de ticketing, monitorizare si dispecerizare a mijloacelor de transport in comun. Conducerea Societatii de Transport Public (STP) Alba Iulia se lauda cu unul dintre cele mai moderne sisteme de transport in comun din tara. In loc de bilete, calatorii au la dispozitie alternativa unor carduri magnetice, care pot fi incarcate cu unitati reprezentind numarul de calatorii. Cardurile mai au si optiunea unui „portofel electronic", din care se poate retrage contravalorea unei calatorii, pentru o alta persoana, de exemplu. "Avem validatoare de tip nou, duale, care accepta atit bilet, cit si carduri magnetice. Ne ajuta sa contorizam toate calatoriile si gratuitatile si asiguram astfel o transparenta in cheltuirea banului public. Decontarile pentru gratuitati se fac la numarul de calatorii efectuate. Cardul, asemanator celui bancar, contine datele calatorului. Am folosit scanarea buletinelor pentru date. Prima data se elibereaza gratuit si are o valabilitate de 5 ani, prelungirea fiind tot gratuita. Se percepe o taxa de 5 lei daca respectivul card este pierdut", a explicat Stelian Nicola, directorul STP Alba Iulia. Acesta a adaugat ca are in vedere implementarea a inca doua sisteme, alternative la cardul magnetic. "Vrem sa implementam alte doua variante, unice in tara. Este vorba despre un autocolant care se lipeste de bateria telefonului mobil. Am plecat de la ideea ca in zilele noastre, nimeni nu mai pleaca fara telefonul mobil. Acesta are doua cipuri incorporate si poate fi folosit de la o distanta de 5 centimetri de validator. O a doua varianta este cea de tip breloc, care se poate atasa la chei. Avem in plan sa implementam si aceste sisteme, dar deocamdata ne lipsesc fondurile. In plus, urmeaza lunile de vara cind scade foarte mult numarul calatorilor", a mentionat directorul firmei de transport. Reprezentantii STP Alba au afirmat ca sistemul de ticketing le semnaleaza daca sint clonate cardurile, fara insa a-l atentiona in vreun fel pe cel care care il foloseste. O calatorie in Alba Iulia costa 1,8 lei, iar biletul este valabil o ora. "Am marit pretul in luna aprilie a acestui an, de la 1,5 lei calatoria. Tarifele ramasesera nemodificate din 2007. Pentru a mai indulci, ca sa zic asa, calatorii, am luat hotarirea ca biletul compostat sa fie valabil o ora, pe orice traseu si in orice mijloc de transport", a punctat Stelian Nicola.

"In 1994 se mergea ca in restul tarii"

In ce priveste parcul de mijloace de transport in comun, acesta este mai nou de 5 ani, in proportie de 80%. Din cele 86 de autobuze, 20 au fost achizitionate in urma cu un an. Mijloacele de transport in comun sint fabricate in Turcia, au motorizare MAN, cutie automata, camere video la usi, podea joasa 100%, si o capacitate de 80 de locuri. De asemenea, au instalatii de ventilare a aerului, rampa pentru accesul persoanelor cu dizabilitati, informare electronica cu privire la trasee. "Urmeaza sa implementam si sistemul-voce care anunta statiile", au afirmat reprezentantii firmei de transport. Pretul autobuzelor a fost de 165.000 de euro bucata, fara TVA si fara implementarea sistemului de ticketing. Autobuzele au calculator de bord cu sistem GPS de localizare. Sistemul electronic care monitorizeaza pozitia mijloacelor de transport preia date pe distante de 100-500 de metri, asigurind o acuratete sporita a datelor. "Alba Iulia este primul oras din tara care a rezolvat integral acest sistem de monitorizare a transportului in comun si de informare a calatorilor. In alte orase, timpul afisat de panourile din statii este unul orientativ, pe cind la noi informarea se face aproape in timp real", a declarat Nicola. Sistemul de ticketing mai cuprinde 48 de automate de bilete amplasate in statii. Conducerea STP Alba Iulia a declarat ca investitia in sistemul de ticketing a fost de aproximativ 300.000 euro. Operatorul de transport in comun este o firma privata. Pina in perioada anilor ‘94-'95, transportul a fost asigurat de catre o regie de transport. „In 1994 se mergea ca in restul tarii. Erau aceleasi conditii. Apoi a fost incredintata catre Fondul Proprietatii de Stat (FPS) din acea vreme, dupa care s-au vindut actiunile", a explicat Nicola. Conducerea STP Alba Iulia recunoaste ca are avantaje, fiind un operator privat. "Nu depindem de cineva. Ne putem organiza singuri licitatiile, putem cumpara de la cine vrem. De exemplu, in ceea ce priveste contestatiile, avem mai putine probleme fata de un operator de stat. Noi am cautat sa investim in transportul local pentru a veni in sprijinul si sa raspundem cerintelor calatorilor", a mai declarat Nicola.

Primaria ieseana inca vorbeste de planuri

Firma care a montat sistemul de ticketing in Alba Iulia este Alien Concept, cunoscuta municipalitatii iesene in urma contestatiilor repetate facute la licitatia pentru implementarea unui sistem similar si la noi. RATP, dar si Primaria se chinuie din 2008 sa finalizeze licitatia pentru implementarea sistemului de ticketing. Si in prezent, licitatia este blocata, tot in urma unei contestatii. Valoarea totala a proiectului de la Iasi se ridica la 6,5 milioane lei si cuprinde 75 computere de bord pentru autobuze, 225 validatoare magnetice, cartele, aplicatii informatice pentru taxare si monitorizare trafic si calatori, 50 de seturi panouri de destinatie si informare calatori in mijloacele de transport, 50 de panouri de informare in statii. Panourile vor fi montate in statii si vor avea afisate denumirea statiei, traseul mijlocului de transport, ora si durata in minute dintre doua mijloace de transport. Mijloacele de transport in comun vor fi monitorizate prin GPS, iar sistemul informatic va putea stoca date cu privire la numarul de calatori cit si o serie de parametri functionali, numarul de kilometri parcursi situarea acestuia in timp si spatiu, nivelul carburantului din rezervor. Aplicatia informatica ar putea fi extinsa pentru a se face pontarea soferilor si a vatmanilor sau pentru a se afla numarul de calatori care circula cu bilet sau abonament. "Noi am declarat un cistigator, dar mai este o contestatie facuta. Asteptam sa vedem care va fi rezultatul", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei. Acesta a specificat ca perioada de implementare a sistemului de ticketing este de 3 luni. Investitia face parte din proiectul Achimedes, programul Civitas, proiect in valoare totala de 4,7 milioane euro, din care 55% reprezinta fonduri europene nerambursabile. Tot in cadrul aceluiasi proiect, un numar de 50 de statii vor fi modernizate, investitia fiind estimata la 820.000 lei. In ceae ce priveste comparatia cu Alba Iulia, edilii locali sustin ca si la noi s-au facut investitii. "Dar ei, citi kilometri de cale de rulare a tramvaielor au reabilitat sau cite strazi? Fiecare a investit cum a considerat de cuviinta si dupa prioritati. Sa nu uitam ca la noi sistemul de ticketing este partial implementat. Autobuzele MAZ au computer de bord, validatoare care accepta si carduri magnetice. Urmeaza sa fie finalizata licitatia si implementat sistemul. Daca nu apar alte probleme, pina la sfirsitul anului acest sistem ar putea fi functional", a comentat Mihai Chirica.